Vissza az elõzõ oldalra!
Utolsó frissítés: 2014-05-12 15:06

 

T.Dénes Tamás - Hardicsay Péter

Strukturális gondolkodás és kreativitás

Sakk analógiákkal

ELÕSZÓ

"Nem lehet megoldani problémákat
ugyanazzal a gondolkodásmóddal,
amivel létrehoztuk õket."

(A. Einstein)


A tudomány, a technika, sõt a gondolkodás fejlõdésének is megvannak a maguk törvényei. Ezek közül talán a legfájóbb és legigazságtalanabb, hogy minden korhoz hozzátartoznak a látnok gondolkodók, akikbõl a saját korukban meg nem értett elõfutárok lesznek. Majd évtizedek, vagy éppen évszázadok múlva eljön a megértõ és befogadó utókor, amelyben azért lehetnek oly megértõk, mert az elõfutárok már elvetették a tudományos köztudatba azt az eszmét, amelyet az új kor újrafelfedezõi képesek olyan nyilvánvaló formába önteni, ami már azokat is meggyõzi, akik addig kétkedõk, hitetlenek voltak.

Ez a törvényszerûség részben arra is válasz, hogy miért oly nagy az ellenállás a társadalom részérõl, minden korban a jelentõs új gondolatokkal szemben. Hiszen ugyanígy, társadalmi törvényként mondhatjuk ki, hogy az emberek többsége megerõltetõnek, tehernek tartja a (kreatív) gondolkodást. Pontosan ezért tapasztaljuk, hogy már a legkisebb kreativitást igénylõ probléma esetén, azonnal szellemi mankóra, gondolkodási mintákra (sémákra) támaszkodik az emberek többsége. Ezt nevezzük "én nem tudok egy szöget se beverni" , vagy "én nem értek a számítógéphez" effektusnak.

Pedig a kreatív gondolkodás és a gondolatok társadalmi öröklõdése, az emberiség egyetlen differenciaspecifikuma az élõvilágban.
Szent-Györgyi Albert örökérvényû gondolata, mely szerint "Az ember minden érzékszerve már eltompult az állatokéhoz képest,
kivéve ha az emberi gondolkodás szervét, azaz az agyat speciális "érzékszervnek" tekintjük.
A 20. századi rohamos elektronizáció és számítástechnika által azonban jó úton haladunk abba az irányba,
hogy ezt az elõnyünket is elveszítsük."

A 21. század elsõ évtizedét megélve, a kor újrafelfedezõiként tapasztaljuk meg e látnok gondolat szomorú beteljesülését. Fel kell tennünk tehát a kérdést, hogy mit tehetünk agyunk teljes eltompulása ellen? Mit kell tennünk azért, hogy a totális elektronizáció narkotikus állapotából kiszabadulva, eldobhassuk a digitalizált világ szellemi mankóját?

"Egy alkalommal teológushallgatók ültek velem szemben a vonaton, az egyikük kezében lévõ könyv címe ez volt: "Dogmatika". Felkeltette az érdeklõdésemet a cím és kértem, hogy beleolvashassak a könyvbe. Rögtön az elsõ oldalak egyikén ez állt: Vannak kérdések, amiket nem lehet (szabad) feltenni." ( interjú Dénes Tamással )

Ebbõl az egyetlen mondatból világossá válik, hogy a dogma nem más, mint a szabad kreatív gondolkodás betiltása. Hiszen eszerint vannak kérdések (általában a világ alapkérdései), amelyeket azért nem szabad feltenni, mert nem kell rajtuk gondolkodni, mivel valaki megmondja, hogy mit kell gondolni róluk. Az ember differenciaspecifikuma, a kreatív gondolkodás számára elfogadhatatlan, mondjuk ki bátran, hogy a gondolkodás elleni bûncselekmény, ha felnõtt emberek (vagy ahogy Antoine de Saint Exupéry írja: a fölnõttek) kalodába zárják a gyerekek, a fiatalok, vagy akármely korosztály gondolkodását. Kérdezés nélkül ugyanis megfoganni sem tud, így hát soha sem születik meg a kreatív gondolat.

A gyermeki agy még teljesen nyitott a gondolkodásra, minden új információt szûrõk nélkül fogad be. A szocializáció folyamata alakítja ki bennünk azokat a tiltásokat, gátlásokat, sémákat, amelyeknek szélsõséges esetei a dogmák. Az ilyen értelemben rossz nevelés tehát a gondolkodást, a kreativitást kerülõ, kritikátlan, sematikus fölnõttek társadalmát hozza létre. Miközben a döntéshozók figyelmen kívül hagyják azt az alapvetõ társadalmi törvényt, hogy a kreatív társadalom, akárcsak az egyéni kreativitás, a társadalom túlélésének alapja.

Nem csoda tehát, hogy megszületett A. Einstein egyik legtömörebb aforizmája: "Ami igazán számít, az az intuíció."
Az intuíció pedig nem más, mint amikor a kreatív gondolkodás szellemi kalandtúrájának kivételes tájait megpillantjuk,
vagy a jelen kötet 2.7. fejezetének szóhasználatával: "Az intuíció a megismerés egy-egy õsrobbanása."

Kötetünkben nem csupán a kreatív gondolkodás kvantitatív és strukturális modelljeit mutatjuk be, hanem ezek alkalmazását a problémamegoldási, vagyis a döntési helyzetekben. Mindezt olyan sakk analógiák segítségével tesszük, amelyek nem a sakkjáték speciális ismereteit igénylik, hanem annak kreatív gondolkodási sémáit teszik felismerhetõvé a döntési gyakorlatban.


TARTALOMJEGYZÉK

... ELÕSZÓ

-----1. Definíciós kísérletek a kreativitásra
--1.1. A kreatológia megszületése

-----2. A megismerés kulcsfolyamata: információ - ismeret - tudás
--2.1. Információ és ismeret
--2.2. A kumulativitás fogalma
--2.3. A megismerési folyamat struktúrájának elemzése
--2.4. A megismerési folyamat periódusos rendszere (MPR)
--2.5. A problémamegoldó gondolkodás periódusos rendszere (PPR)
--2.6. A kreativitás fogalma PPR-ben
--2.7. Az intuíció a megismerés egy-egy "õsrobbanása"
2.7.1. Példa a mintakövetés és intuíció alkalmazására a problémamegoldásban
--2.8. Kreativitási skála és alkotás
2.8.1. Alkotás és rombolás a kreativitási skálán
2.8.2. A "különös kutató" fogalma
2.8.3. Kutatásszervezési következmények

-----3. Megismerés és problémamegoldás
--3.1. Mi a probléma?
--3.2. Játék(elmélet)
--3.3. Dichotom gondolkodás vagy kompromisszum?
--3.4. Nyugati és keleti gondolkodás
3.4.1. A keleti gondolkodás jellemzõi
--3.5. Döntés és döntési folyamat
3.5.1. Az intuíció és a pozícióérzék sajátos értelmezése a kínai kultúrában
3.5.2. Döntési helyzetek
3.5.3. Döntési alternatívák

-----
4. Kognitív sémák MPR-ben
--4.1. Kognitív sémák definíciója
--4.2. Kognitív sémák a sakkban
--4.3. A sakkozó, vagy a sakkjáték mérése?
4.3.1. A Deep Blue sakktudása
4.3.2. A go játék "mélységei"
4.4. Kognitív sémák általános értelmezése
4.4.1. A kognitív stratégiák gyakorlása, fejlesztése

-----5. Természetes és mesterséges intelligencia
--5.1. Turing-teszt, avagy mi az intelligencia?
--5.2. Heurisztikus problémamegoldás (a kérdezés tudománya)
5.2.1. A heurisztikus problémamegoldás lépései
5.2.2. Az emberi és gépi memória kapacitás különbségei
5.2.3. Példa a heurisztikus problémamegoldásra
--5.3. Mesterséges intelligenciák a sakkban (enginek)
--5.4. Az idõkényszer (kulcs)szerepe

-----6. Turing-teszt az e-társadalomban ("lilatehén effektus")
--6.1. Turing szemléltetõ példája
--6.2. A Turing-teszt e-gyakorlata
--6.3. A Turing-teszt és az e-kommunikáció
--6.4. Az új kérdés: valós vagy virtuális információ?
--6.5. CAPTCHA (napjaink fordított Turing-tesztje)
--6.6. Redundancia a kommunikációban
6.6.1. Példa: hiányos szöveg olvasása

-----7. Zero-knowledge proof (elõismeretek nélküli bizonyítás)
--7.1. A sakknagymester probléma
--7.2. Az átlagéletkor probléma
--7.3. Biztonságos e-szavazás
7.3.1. Vakaláírás
7.3.2. Az e-szavazás kriptográfiai protokollja

-------8. Példák, gyakorlatok
----8.1. Sakktábla és hálózat bejárás
--8.1.1. "Kritikus négyzet" döntési helyzet
--8.1.2. Bejárjuk a sakktáblát
8.1.2.1. Világos úr és Sötét úr
8.1.2.2. Lóugrásokkal bejárható-e a sakktábla?
8.1.3. Bejárjuk a hálózatot (gráfot)
8.1.3.1. Bejárjuk a gráf éleit (Königsbergi hidak)
8.1.3.2. Bejárjuk a gráf pontjait (Utazó ügynök)
8.1.3.3. Hierarchia játék
----8.2. Heurisztikus problémamegoldás
----8.3. Kávéházi trükk
----8.4. Mester vs. tanítvány probléma
----8.5. Döntés idõkényszerben

Irodalomjegyzék

Mellékletek
M1. Matematikai jelölések, definíciók, összefüggések
M2. Redundancia a kommunikációs rendszerekben