e-mail: titoktan@freemail.hu
  
 
 
  BIZTONSÁGOS INFORMÁCIÓ 
(S) TÁRSADALOM ?
 
(Két paradoxon 
egy címben)
 
 
 
 
 
  "A tipikus amerikai világban az információ
  sorsa az, hogy áru lesz, venni 
és eladni   lehet.
  Nem az én dolgom, hogy azon 
akadékoskodjam,
  hogy ez a kereskedői álláspont 
erkölcsös-e vagy
  nem, durva-e vagy finom. Az 
én dolgom az, hogy
  kimutassam: ez az álláspont 
az információ és a
  vele kapcsolatos fogalmak félreértéséhez 
és
 félrekezeléséhez vezet."
  Norbert 
Wiener <23>
 
 
 
 
 
Bevezetés
 
Az információ robbanás az emberi társadalmakban -akárcsak az 
ősrobbanás a világegyetemben- elindított egy visszafordíthatatlan folyamatot, 
ez az információs társadalmak kialakulása. Mivel a folyamat kezdete történelmi 
léptékkel mérve néhány másodperce zajlik (tehát kevés hiteles tapasztalattal rendelkezünk 
e tárgyban), és az exponenciális léptékű változások az emberek mindennapi életét 
nagymértékben befolyásolják, így könnyen válik ez az egész jövőnket meghatározó 
témakör, az üzleti vállalkozások és a napi politika martalékává.
E dolgozat egyik célja, hogy paradoxonok formájában mutasson rá 
azokra az alaptörvényszerűségekre, amelyek e visszafordíthatatlan folyamat mélyén 
rejlenek és ráirányítsa azokra a megkerülhetetlen problémákra a figyelmet, melyek 
mentén a tudomány multidiszciplináris eszközeivel felrajzolhatók a jövő információs 
társadalmának lehetséges alternatívái.
 
Jelen dolgozat másik célkitűzése 
az, hogy megmutassa: Wiener gondolata nem csupán az információra, hanem az információn 
alapuló információs társadalomra is igaz. Vagyis egyet kell értenünk abban, hogy 
a majdan létrejövő információs társadalom (melynek kialakítása ma még általunk 
kormányozható lehetőség) nem üzleti vállalkozás. A Wiener által jelzett „félreértések” 
ugyanis társadalmi méretekben végzetesek lehetnek.
 
Eme végzetes „félreértések” elkerülésének igazi esélye, az információs 
társadalom nagy lehetősége (és talán szükségszerűsége) egy modern információs 
renaissance kor, az INFOSANCE[1] 
megteremtése, amely az emberi értékek, az alapvető természeti és társadalmi törvények 
sokoldalú megközelítése, a modern technika eszközeinek segítségével. Az INFOSANCE 
tehát a gondolkodó ember klasszikus képességeinek optimális egyesítése a mindent 
átszövő, globalizálódó e-technikával és az egyre teljesebb, biztonságosabb információ 
birtoklásával. Az INFOSANCE egy olyan 
e-társadalom képét rajzolhatja fel, amelynek középpontjában egy új, modern 
renaissance e-mber[2] áll. 
 
 
1. INFORMÁCIÓ ÉS ISMERET. 
 VALÓBAN INFORMÁCIÓT 
TERMEL AZ INFORMÁCIÓIPAR ?
 
 
Ahhoz, hogy az információs társadalom vezető értékéről (lásd 
Farkas <10> 1475.old. 6.pont), a biztonságról beszélhessünk, pontosítanunk 
kell a
Mit is jelent az információ robbanás, az információ függőség, 
mit is gyárt
 
Az információ absztrakt (Shannoni[3]) 
értelemben valamely jelkészletből előállítható jelsorozatok halmazán értelmezett 
függvény. A jelek, jelsorozatok minden ember számára érzékelhetők (rögzíthetők), 
míg azok csak bizonyos vonatkoztatási rendszer (értelmezési rendszer, dekódoló 
rendszer) birtokában értelmezhetők. Ugyanazon információ tehát az egyik embercsoport 
számára jelentéssel bíró ismeret, míg mások számára értelmetlen jelsorozat (adat). 
Néhány példa szemléletessé teszi az információ és az ismeret közötti jelentős 
különbséget.
 
Gondoljunk például magára a beszédnyelvre. Eme szöveg, melyet 
most Ön éppen olvas, csak annak számára bír jelentéssel, aki ismeri a magyar nyelvet, 
mások számára csupán egy ABC betűiből készült jelsorozatok értelmetlen halmaza.
Még szemléletesebb egy fénykép, vagy videokép, amely valójában 
nem más, mint világos és sötétebb, vagy akár különböző színű pontok összessége. 
A pontsorozat (jelsorozat) az információ, a kép az ember számára jelentéssel bíró 
ismeret. Azaz továbbítjuk és tároljuk a pontokat de a képet nézzük !
 
A terminológia tehát pontos, AZ INFORMÁCIÓIPAR VALÓBAN INFORMÁCIÓT 
(adatot) TERMEL TÖMEGES MENNYISÉGBEN. Ez tehát az információs társadalom alapja 
?
 
A fenti probléma lehet a kulcsa ama gondolatnak is, amely a 
magyar matematika egyik legjelentősebb gondolkodóját Rényi Alfrédot is foglalkoztatta. 
Évtizedekkel ezelőtt már így írt 'Ars matematica' című könyvében:
 
"Amióta információelmélettel 
foglalkozom, sokszor eltűnődtem azon, hogy fér el néhány verssorban összehasonlíthatatlanul több 
információ, mint egy ugyanolyan hosszúságú, 
maximális tömörségű táviratban."
Mivel az emberiség számára évezredek óta az információk rögzítése, 
továbbítása technikai nehézségeket jelentett (szöveg nyomtatás, később hang-kép 
rögzítés, terjesztés, tárolás, stb.), így elődeink hozzászoktak ahhoz, hogy csupán 
az új ismeretek közvetítésére, átörökítésére korlátozták tevékenységüket.
A tömegtermelés -mint 
sok más területen is- megtette hatását 
és az információ ma már technikailag könnyen előállítható jel formáját alapvetően 
elválasztotta annak jelentés tartalmától. Azaz exponenciális sebességgel termeljük 
az adatokat, de nem áll ez az ismeretek gyarapodására.
 
EZ A JELENSÉG TESZI AZ 
INFORMÁCIÓROBBANÁST KORSZAKHATÁRRÁ ÉS AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALMAT EGÉSZEN ÚJ TÁRSADALMI 
FORMÁVÁ.
 
 
 
 
 
2. INFORMÁCIÓ ROBBANÁS. AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM KEZDETE ?
 
Az információipar, mint a XX. század második felének új és egyre 
hatalmasabb ágazata, megkezdte és rohamos méretekben folytatja az információ tömegtermelését. 
Ezen új ágazat alapanyaga, félkész és végterméke is az információ. S mint a fogyasztói típusú társadalmak működési 
törvényei ezt diktálják, ez az ágazat is visszafordíthatatlan versenyfutásba kezdett 
önmagával, amelynek eredménye a ma már mindenki által hangoztatott INFORMÁCIÓ 
ROBBANÁS.
Mint jeleztük, ezzel valóban egy egészen új korszak, új társadalmi 
forma vette kezdetét, amelynek jövője még ismeretlen, törvényszerűségeiről modell 
analógia segítségével, mint látni fogjuk mégis sokat tudhatunk.
 
Az információipar működésének eszközrendszerét (és főképpen 
hajtóerejét!) az INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA soha nem látott ütemű fejlődése teremti 
meg. Az információtechnológia mindenekelőtt 
az információ nagy tömegű tárolásának lehetőségét biztosítja. 
Az írásbeliség kialakulása volt talán az első nagy hatás, ami 
a társadalmat az információipar részéről érte. Később -ahogy megjelent a távíró, 
telefon, kábel nélküli információ átvitel, majd ezek újabb és újabb változatai, 
végül belépett a számítástechnika- az információtechnológia alkalmassá vált az 
IDŐ után a TÉR ÁTHIDALÁSÁRA is.
 
Az információ (adat, hír) mennyisége exponenciálisan növekszik. 
Ugyanez vonatkozik az információ technológia fejlődési ütemére is, míg mindezekkel 
fordított arányban csökken az információ átviteléhez szükséges idő, így az elérhető 
távolságok (a világegyetem tágulásával ellentétben) összezsugorodnak.
Ez a helyzet a számítástechnika, digitális és műholdas adatátvitel 
végleges beépülésével az információiparba, magában rejti a Föld egyetlen globális 
társadalommá zsugorításának lehetőségét.
Az emberiség (egy része!) elérkezett egy olyan társadalmi modell 
beteljesedéséhez, amelynek középpontjában az információ áll, legnagyobb hatású 
ágazata az információipar, ez az INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM.
A fentiek alapján a valóságot talán jobban kifejezné az "adat-hír dömping társadalom" 
elnevezés.
 
Ahogy a fejlett országokban az elektromosság nélkülözhetetlenné 
vált az élet minden területén és kialakult a teljes elektromos függőség a társadalomban, 
úgy vagyunk szemtanúi annak, ahogy kialakulóban van az információ függőség (ezen 
belül is egyre nagyobb teret hódít az elektronikus információ!) az e-társadalomban.
A számítógépes nemzeti és világhálón óráról-órára szaporodnak 
az adatok, üzenetek, az emberek milliói számára percek alatt elérhető információk.
A sajtó, a tömegkommunikáció, a médiák, a reklámhordozók ontják 
az üzeneteket, adatokat, híreket és álhíreket. Kezdenek tehát kialakulni az INFORMÁCIÓ FÜGGŐSÉG tünetei, bár a fentiek 
alapján a valóságot talán jobban kifejezné az "adat-hír függőség" elnevezés.
 
A világegyetem ősrobbanása és az információs társadalom kezdetét 
jelentő információ robbanás összevetése nem csak nyelvi játék.
A fizikai világban elismert alaptörvény az energia-megmaradás 
törvénye, melynek modern megfogalmazása:
 "Zárt rendszer 
energiája állandó. Entrópiája csak növekedhet."
Ez bizonyos absztrakció segítségével (lásd pl. <06>) átvihető 
a társadalomra, mint rendszerre is, ahol az emberek közötti viszonyokat az információ 
birtoklása és áramlása határozza meg. A társadalmi energia ezen viszonyokban (struktúrákban) 
testesül meg.
 
Az entrópia növekedése a rendezetlenség növekedésének, vagyis 
egy rendezettebb állapotból egy kevésbé rendezett (kevésbé kiszámítható) állapotba 
való átmenetnek felel meg.
Nos a fizikai világban a rendezettebb állapotot a fizikai közelség 
képviseli, így az állandó tágulás entrópia növekedéssel jár, tehát megfelel a 
fenti törvénynek.
Az információs társadalomban (e-világban) a rendezetlenebb, 
kevésbé kiszámítható állapotot az információk elérhetőségének közelsége jelenti, 
a zsugorodás tehát entrópia növekedéssel jár, ami szintén megfelel a fenti törvénynek.
 
A továbbiakban egzakt eszközökkel is megmutatjuk, hogy a fenti 
törvény a társadalomra, mint rendszerre is érvényes és ennek folyományaként két 
paradoxonra hívjuk fel a figyelmet.
 
 
3. GLOBÁLIS TÁRSADALOM PARADOXON
 
Az előzőkben vázlatosan kifejtett gondolatmenet egyenesen vezet 
ahhoz a konklúzióhoz, hogy AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM GLOBÁLIS TÁRSADALOM.
Felhívom a figyelmet azonban e fogalomban rejlő (globális társadalom) 
paradoxonra. Induljunk ki Farkas J. (<10> 
1472.oldal) társadalom definíciójából, miszerint:
„A "társadalom" szóval az egymással együttműködő emberek 
kultúrateremtő tevékenységére gondolunk. Ebben a jelentésében a különböző generációk 
közötti értékek és tapasztalatok átörökítését jelenti.”
 
A két gondolat összevetéséből adódik, hogy a globális társadalom 
csak akkor valósulhat meg, ha képesek az ebben résztvevő emberek GLOBÁLIS KULTÚRÁT 
teremteni. Ehhez az eddig létrejött kultúrák tapasztalatai szerint, több ezer 
év lenne szükséges úgy, hogy ezalatt az ebben résztvevő emberek valóban együttműködnek 
egy közös cél érdekében. 
Igazán vonzó jövőkép. Vonzóbb, mint a SCIFI irodalom által felvázolt 
eltorzult, amorf-robotok jövő képe.
Ugyanakkor e globális kultúra lehetőségének van egy kicsi szépséghibája, 
ez pedig pontosan a megvalósulás reménytelensége.
A közös, generális kultúra ugyanis pontosan a több ezeréves 
létező kultúrák beolvadását (megsemmisülését) jelentené, ami a különböző kultúrák 
képviselőit eleve ellenérdekűvé teszi, így lehetetlenné válik az együttműködésük.
Hiszen nem lehet közös cél a saját (nemzeti) kultúrák beolvasztása 
egy bizonytalan „közös kultúrába”.
Mi sem bizonyítja jobban a globális kultúra megvalósulásának 
lehetetlenségét, mint az, hogy még a vallást sem sikerült az elmúlt több ezer 
év alatt egységesíteni. Sőt a történelem során (napjainkat is beleértve!) a háborúk, 
viszálykodások többsége éppen a vallások ellentéteiből fakadt.
Hogyan tudnának az emberek egy globális kultúra (mint közös 
cél) megteremtésében békésen együttműködni, ha a hit univerzalitása sem elegendő 
összekötő kapocs az egyes vallásoknak ahhoz, hogy közös célnak tekintsék.
Több ezer év alatt hol található meg a megvalósult globális 
vallás ?!
 
 
 
 
4. BIZTONSÁGOS INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM PARADOXON
 
 
A személyiséggel kapcsolatos jogok számítógépes veszélyeztetésével 
kapcsolatos problémáknál elsősorban attól tartottak, hogy az automatikus nyilvántartó 
rendszereket használó szervezetek több kényes adatot tudnak majd összegyűjteni 
az egyénekről mint korábban és ezeket az adatokat könnyebben át tudják adni egymásnak. 
Ez a veszély pedig növekszik, ahogy személyes és munkavilágunkba egyre jobban 
belép a számítástechnika, az információipar. Még riasztóbb a biztonságérzetünk, 
ha a kommunikációs hálózatok összekapcsolódására gondolunk.
Ennek a problémának orvoslására sok országban alkottak olyan 
törvényeket, amelyeknek az a feladata, hogy szankcionálják (esetleg megakadályozzák) 
a központilag tárolt adatok téves, vagy rosszindulatú felhasználását.
Ez tehát azt sugallja, hogy általában nincs oka az egyénnek 
aggodalomra mindaddig, amíg a nyilvántartó rendszerek lehetővé teszik az érintett 
személy (adatalany) számára, hogy ellenőrizze adatainak helyességét és folyamatosan 
információt kapjon azok felhasználásáról (legalábbis azok többségéről). Ugyanakkor 
az információs technológiák elérték azt a fokot, amikor már elősegítik az egyéni 
viselkedés közvetlen nyomon követhetőségét, vagy az e viselkedésre vonatkozó, 
tárolt adatok hozzáférhetőségét. Például szolgálhatnak az ismert utcai, banki 
megfigyelő kamerák, illetve a számítógépen tárolt egészségügyi adatoknak rendőrségi 
hozzáférése.
 
Feltehetjük a kérdést, hogy vajon George Arthur Orwell 1949-ben megjelent „Ezerkilencszáznyolcvannégy” 
című regénye valóban antiutópiának tekinthető (ahogy az irodalomtörténeti munkákban 
meghatározzák), amelyben ezt írja:
„Az embernek annak tudatában 
kellett élnie, hogy lehallgattak minden hangot, amit kiadott, s a sötétséget leszámítva 
minden mozdulatát megfigyelték.” 
A választ 50 évvel később, 
napjaink világméretű felismerése adja meg, amely hosszú titkolódzás után került 
nyilvánosságra: Földünket műholdakból álló 
lehallgató rendszer veszi körül, amelyek öt ország (USA, Kanada, Ausztrália, Nagy-Britannia, 
Új-Zéland) közreműködésével működnek. Hosszú ideig a nyilvánosságot a megtévesztő 
„kém műhold” elnevezéssel vezették félre, mondván, hogy ezek a műholdak csak katonai 
célokat szolgálnak. Azonban a 2000. év 
világszenzációja, vagy éppen világbotrányaként került napvilágra, hogy ez az ECHELON 
nevű rendszer, a ma már globális (egész Földet behálózó) kommunikációs rendszerek 
(telefon, fax, internet, stb.) teljes lehallgatására nem csupán alkalmas, hanem 
folyamatosan teszi is. Az ECHELON rendszer tehát, amelyet „NAGY FÜLEK”-nek is 
mondanak tökéletesen megvalósította Orwell „utópiáját” ![4]
 
Az egyénről tehát egyre több személyes információ tárolódik, 
ugyanakkor az egyén számára egyre áttekinthetetlenebb az az iszonyú mennyiségű 
információ, amely számára idegen formában, virtuálisan áll rendelkezésére.
Ez a virtualitás, az információ-szolgáltatók fokozódó elszemélytelenedése 
a forrása az egyén elszigetelődésének. Az elszigetelődés elbizonytalanodást is 
jelent, egy áttekinthetetlentől, a láthatatlantól való függés félelmét.
Rendezettebb társadalmi struktúrákban tehát nagyobb az átláthatóság, 
a kiszámíthatóság, azaz a BIZTONSÁG.
Röviden: BIZTONSÁG = 
KISZÁMÍTHATÓSÁG (rendezettség)
 
A társadalmi relációk bonyolultsága /nem a mennyisége!/ növeli 
a rendezetlenséget /entrópia növekedés!/, így csökken a biztonság.
Tehát ha társadalmi struktúrában fogalmazunk, akkor egy abszolút 
hierarchikus társadalom a legrendezettebb, így elméletileg ebben a legnagyobb 
a biztonság, míg a nyílt társadalmakban nagyobb a rendezetlenség /demokrácia, 
szabadság, stb./, így elméletileg ezekben kisebb a biztonság.
Az alábbi 1.-4.ábrákon úgynevezett gráf modellekkel ábrázoljuk 
a társadalmi struktúrák (pl. kommunikációs hálózatok) alaptípusait. A betűkkel 
jelölt pontok egyedeket, csoportokat, objektumokat jelölhetnek, míg a közöttük 
létrejövő viszonyokat (relációkat) az őket összekötő vonalak jelölik.
 

Mindenki számára könnyen látható, hogy bár mindegyik ábra négy 
pontot tartalmaz, az 1., 3. struktúrák bejárhatósága sokkal kiszámíthatóbb, átláthatóbb, 
mint a 4. és főleg a 2.ábráé. Az előzőkben leírtak alapján azt is mondhatnánk, 
hogy az 1., 3. struktúrák biztonságosabbak, mint a 2., 4. struktúrák.
Az ábrákkal illusztrálni szerettem volna azt az alapvető jelentőségű 
állítást, mely szerint NEM A TÁRSADALOM ALKOTÓELEMEI KÖZÖTTI VISZONYOK (RELÁCIÓK) 
SZÁMA, MENNYISÉGE AZ AMI MEGHATÁROZZA A BIZTONSÁGOT, HANEM EME RELÁCIÓK STRUKTÚRÁJA.
 
 
A társadalmi struktúrák elemzésére, ezek törvényszerűségeinek 
egzakt leírására a matematika gráfelmélet nevű ága bizonyult a legalkalmasabbnak. 
Ezt mutatja az a könyvtárnyi irodalom, amely a XX.század közepétől e témakörrel 
foglalkozik /a téma szempontjából néhány alapvető szerzőt idéz irodalomjegyzékünk/.
Sajnálatos ugyanakkor, hogy e könyvtárnyi irodalom alkalmazása 
Magyarországon gyerekcipőben jár, annak ellenére, hogy a kombinatorika és gráfelmélet 
területén a magyar kutatók a világ élvonalában voltak és vannak.
 
Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy ugyanezek a gráfelméleti 
eszközök igen alkalmasak a kommunikációs /információs/ rendszerek leírására, elemzésére. 
A kommunikáció, mint az információ áramlás relációja, az információs társadalom 
meghatározó struktúra generátora.
A biztonság szempontjából igen fontosak azok a strukturális 
jellemzők, amik a társadalmi és kommunikációs hálózatok egyensúlyáról, centralitásáról, 
átjárhatóságáról, összefüggőségéről, izomorfiáról, stb. egzakt leírást adnak (lásd 
<01>,<06>,<12>,<14>,<15>,<16>)
 
Ezek a struktúrák határozzák meg azt a mozgásteret, amelyben 
a társadalmi folyamatok zajlanak. Ezekre a "hálókra" utal Farkas János 
<10> cikkében, amikor felteszi a kérdést: „Kiszámíthatók-e a társadalmi 
folyamatok?” Erre a kérdésre sejti /csupán mennyiségi megfontolások alapján/, 
hogy „alig kiszámítható bármely döntés 
várható következménye”. Ez maga a bizonytalanság!
Nos az eddigiekben arra igyekeztem rámutatni, hogy a biztonság 
lényegileg nem mennyiségi kategória, így alapvetőén strukturális jellemzők határozzák 
meg.
Az 1., 3. struktúrákat fa gráfoknak, míg a 2., 4. struktúrákat 
általános grá-
foknak nevezzük. Megmutatjuk, hogy a "feszesebb" fa 
struktúrával jellemezhető hierarchikusabb társadalmak entrópiája sokkal lassabban 
növekszik, mint a globalizálódó "nyitottabb" általános gráf struktúrájú 
társadalmaké. Sőt az 5.ábra fekete négyzetekből 
álló görbéje mutatja, hogy a kétféle entrópia aránya is egyre növekszik (egyre 
távolabb kerül egymástól!).
 
 
5. ábra

Makroelméleti szinten tehát az információs társadalom, mint 
globális társadalmi modell, amely az információra és kommunikációra épül, a biztonság 
szemszögéből nézve nem sok jóval kecsegtet.
Ugyanakkor az egzaktabb matematikai modellek és ezek segítségével 
leírható törvényszerűségek pontosabban arra mutatnak, hogy 
A KIALAKULÓBAN LEVŐ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM BIZTONSÁG SZEMPONTJÁBÓL 
JÓVAL SEBEZHETŐBB AZ EDDIGIEKNÉL.
Jövőnk szempontjából ez már jóval biztatóbb, hiszen itt is érvényes 
Pólya
György professzor /A problémamegoldás iskolájának világhírű 
szerzője/ híres gondolata, amely szerint: "A probléma megfogalmazása fél 
út a megoldáshoz."
 
 
 
5. A KLASSZIKUS ÉS A GLOBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ MODELLJE
 
A klasszikus kommunikáció magában rejtette a személyesség, az 
azonosíthatóság jegyeit. Sajnos ma már csak az etikett világára szűkültek az emberi 
megbecsülés, tisztelet olyan megnyilvánulásai, mint a bemutatkozás, kézfogás, 
meghajlás. A levelezés az aláíráson kívül is teljes terjedelmében tartalmazta 
a kézírás személyes jegyeit. Később az írógépes, majd a számítógépes papír alapú 
levelezés megőrizte a kézi aláírást, valamint a hitelesítő pecsétet, mint a küldő 
személyazonosításának eszközét. A klasszikus kommunikációban tehát a
személyesség (vagy a személyiség 'lenyomata') mindkét irányban 
alapvető szerepet játszott. A kommunikáció első lépése a KÖLCSÖNÖS BEMUTATKOZÁS 
volt, ezt követte a most már egymás számára azonosítható felek kommunikációja.
Ezt a modellt mutatja a 6.ábra, amelyen a személyazonosítás 
jegyeit 'névjegy'-ként foglaltuk össze. Természetesen itt a névjegy általános 
értelemben értendő, ami esetenként lehet a névjegykártya is.
A modell lényege a bemutatkozás önálló lépése és a kölcsönösség, 
ami a kommunikáció során is megmarad ! Az így kialakított kétoldalú 'függőség' (Te tudod, hogy én ki vagyok, 
én tudom, hogy Te ki vagy), kölcsönös ellenőrizhetőséget és ezáltal KÖLCSÖNÖS 
BIZTONSÁGÉRZETET teremtett.
 
 
 Klasszikus kommunikáció
 (Kétoldalú függőség 
= kölcsönösség = biztonság)

Az információ alapú társadalom azonban a tömegesen és gyorsan 
elérhető információdömping oltárán feláldozza a személyességet és egy 'FEKETE 
DOBOZ' modellt valósít meg. Ebben a modellben /lásd 7.ábra/ egy óriási információ 
tárolóval /ez a 'fekete doboz'/ kommunikál minden felhasználó. A felhasználók 
EGYMÁS SZÁMÁRA ISMERETLENEK és csak a 'fekete doboz'-nak kell bemutatkozniuk, 
azaz névjegyet (azonosítást) adniuk, fordítva ez ellenőrizhetetlen.[5]
A modell tehát úgy működik, hogy mindenki egy közös dobozba 
('fekete doboz') helyezi be az információit (lehet az személy, cég, intézmény, 
stb.) és ebből mindenki annyit vehet ki, amennyire a 'fekete doboz' engedélyt 
ad. A FÜGGŐSÉG tehát EGYOLDALÚ, ami KISZOLGÁLTATOTTSÁGOT 
és ezért BIZONYTALANSÁGOT eredményez a 
felhasználóknak.
 
 
(Egyoldalú függőség = kiszolgáltatottság = bizonytalanság)

A globális modell tömören leírható Arkagyij Rajkin szavaival: 
"Én vagyok itt. De ki van odaát ?!"
 
A válasz, mint látni fogjuk az információs társadalom kulcskérdéséhez 
vezet. A XX. század 30-as éveiben A.Turing az automaták elméletének atyja fogalmazta 
meg az alábbi gondolatmenetet:
"Azt állíthatjuk, hogy egy gép gondolkodik, ha kérdéseket tehetünk fel neki, éspedig tetszőleges kérdéseket és az úgy válaszol, hogy ha nem 'nézünk oda', nem tudjuk, hogy a felelet géptől, vagy embertől származik-e."
 
A.Turing gondolatmenete látnoki volt, ugyanis tökéletesen illeszkedik 
az információs társadalom 7.ábrán felvázolt globális kommunikációs hálózataira.
A kommunikációs hálózat minden felhasználója valóban egy monitor 
előtt ül és kérdéseket tesz fel. A monitoron megjelenő válaszok tartalmából azonban, 
ha odanézünk sem dönthető el biztosan a válaszoló 'személye', így annak valódi, 
vagy virtuális volta sem !
(Természetesen itt a 'személy' jelölhet csoportot, céget, szervezetet, 
stb.)
A válaszoló 'személyének' bizonytalansága felveti az ÁLTALUK 
KÉPVISELT INFORMÁCIÓK VALÓDISÁGÁNAK, A VIRTUÁLIS INFORMÁCIÓKNAK a problematikáját.
Ez az elektronikus kommunikációs rendszerek és így az információs 
társadalom kulcskérdése.
 
 
 
6. BIZTONSÁGOS KOMMUNIKÁCIÓ = BIZTONSÁGOS INFORMÁCIÓ = BIZTONSÁGOS ISMERET
 
Egy valóban 'tudás alapú társadalom' csak a biztonságos ismeretekre, 
azaz a tudás biztonságára épülhet!
Miért vetődik fel egyáltalán a biztonságos kommunikáció, a biztonságos 
információ, a biztonságos (biztos) ismeret problematikája ?
Hiszen a valóban új ismeretek termelésének laboratóriumában, 
a tudományban idegenül csengenek ezek a fogalmak. Különösen idegenek ezek a fogalmak 
az igazi tudóstól, akinek mint A.Eistein mondja, a nehezen megérthető világegyetem 
az ellenfele, de ez nem szegül szembe rosszindulatúan a megértési szándéknak. 
"Az isten ravasz, de nem rosszindulatú."
 
Pontosan az információ tömegcikké válása, az információipar 
tömegtermelése, az információ birtoklásának és manipulálásának hatalmi ággá válása 
miatt került felszínre a biztonságos információ problematikája. Tökéletesen reprezentálja e problémakört az 
INTERNET története, mint a globális kommunikációs modell, az információs társadalom 
fő megtestesítője, már-már szimbóluma. Ez a történet azonnal rávilágít az információbiztonság 
megrendülésének rejtett okaira.
 
Az INTERNET legrégibb ősének az MIT (Massachusetts Institute 
of Technology) 1962-ben megvalósított próbálkozása tekinthető, ahol részben megalapozták 
az úgynevezett "galaktikus" hálózatok elméletét, másrészt 1961-ben ugyancsak 
megalapozták a csomagkapcsolás elméletét. Az egyetemen megalapozott elméleti eredmények 
alapján 1965-ben megvalósult az összeköttetés egy bostoni és egy kaliforniai számítógép 
között, alacsony sebességű kapcsolt telefonhálózati vonallal.
Az 1966-67-es években létrejött a kaliforniai UCLA Egyetemen 
a hálózati mérőközpont, ez volt az ARPANET-nek az első csomóponti berendezése.
Az ARPANET 1971-72-ben továbbfejlesztésre került, s egyre inkább 
közelített a mai INTERNET hálózatokhoz. Ebben az időben a hálózat fő felhasználása 
a kutatók, fejlesztők közötti elektronikus posta szolgáltatás. Ekkor a résztvevők 
(felhasználók) alacsony száma és aránylag homogén működési területe miatt nem 
játszott lényeges szerepet a hálózati kommunikáció biztonsága. 
1972. végén jelent meg a szabad architektúrájú hálózatok gondolata, majd 
az 1980-as években kezdődött el a személyi számítógépeken és munkaállomásokon 
alapuló lokális hálózatok elterjedése. Ez később az 1980-as évek végén vezetett 
az INTERNET mai architektúrájának megalkotásához.
Ez a két alaptulajdonság /nyílt struktúrájú hálózat és csomagkapcsolás/ 
teremtette meg azt a több évtizedes látomást, hogy egy világhálózat kerekedjen 
ki, amely számítógépek millióit tudja összekötni azok földrajzi elhelyezkedésétől 
függetlenül.
Ekkor megjelentek az INTERNET szolgáltatók és az INTERNET széles 
körben elterjedt a nem kutató, fejlesztő környezetben is, azaz az INTERNET egy 
kereskedelmi szolgáltatássá vált. Az INTERNET felhasználók száma 2002-re becslések 
szerint eléri a 400 milliót.
 
Az INTERNET környezete tehát jelentősen megváltozott. A közös 
kutatást végző kollegiális kapcsolatban lévő kutatók mellett sok esetben megjelentek 
az igen veszélyes helyzetek, bűnözésre hajlamos egyének, így a globális kommunikáció 
eszköze részben a szervezett bűnözés eszközévé vált.
Különösen súlyos a probléma, ha figyelembe vesszük, hogy ma 
már az INTERNET egy óriás információtároló szerepét kezdi betölteni, amelynek 
tartalmától emberek százmillióinak valóságos (vagy virtuális) tájékoztatása függ. 
Ugyanakkor az INTERNET szolgáltatások már ma is messze túlmutatnak az elektronikus 
levelezésen és olyan bizalmi szolgáltatások vannak terjedőben, mint az elektronikus 
kereskedelem, a home banking, stb.
Jelenleg tehát az INTERNET a valódi biztonság utólagos megteremtésének 
problémájával áll szemben, melynek megoldása kulcskérdése a biztonságos információs 
társadalomnak.[6]
 
Szeretném felhívni az Olvasó figyelmét arra, hogy a titkokról, 
a titkok elrejthetőségéről és megőrizhetőségéről minden korban jelentősen megoszlottak 
a vélemények. Az információ-biztonság, mint bármely biztonsági terület tehát nagymértékben 
függ a társadalmi közfelfogástól, az úgynevezett veszélyérzettől is. Bemutatok 
két különböző korból származó szélsőséges felfogást.
Voltaire: „Azok, akik 
azt lódítják, hogy egy rejtjelzett levelet minden előzetes segítség nélkül el 
tudnak olvasni úgy, hogy annak tárgyát sem ismerik, azok nagyobb sarlatánok, mint 
azok, akik azt lódítják, hogy megértenek egy nyelvet, amelyet korábban nem tanultak.” 
 
Benjamin Franklin: „Hárman 
akkor tudnak titkot tartani, ha közülük kettő halott.”
 
Mindkét vélemény a XVIII. század végéről származik, azonban 
míg az egyik a titok elrejtésébe vetett maximális bizalmat, addig a másik a szélsőséges 
bizalmatlanságot fejezi ki. Vajon az ECHELON rendszer ismeretében a mai valóság 
melyik véleményhez áll közelebb ? 
 
 
7. VIRTUÁLIS INFORMÁCIÓ = VIRTUÁLIS VALÓSÁG
  Az 
információs társadalom alapkérdése: VALÓSÁGOS VAGY VIRTUÁLIS JÖVŐ ?
 
Az 5.pontban idézett Turing féle eldöntési probléma, amely a 
XX.század első felében csupán elmeélesítő filozofálgatásnak tűnhetett, pontosan 
ma, az információs társadalom küszöbén válik társadalmi kulcsproblémává. A probléma 
lényege az, hogy egy részben (vagy egészében!) virtuális információkkal feltöltött 
fekete doboz rendszer, a 'gyanútlan felhasználó' számára eldönthetetlen módon 
VIRTUÁLIS VALÓSÁGOT állít elő.
A 'virtuális információ' minden 
eddiginél komolyabb veszély.
 
Amint erre rávilágítottunk a 2.fejezetben, az információs társadalmak 
mai fejlettségi szintjükön valóban az információ (adat) tömegtermelésével és a 
globális kommunikációs hálózatokon történő tömeges forgalmazásával jellemezhetők. 
Mégis a 'tudás alapú társadalom' szinonimájaként emlegetik általában.
 
Az 1.fejezetben rámutattunk arra, hogy az információ (adat) 
és az ismeret
(tudás) alapvetően különböző fogalmak, mivel az első mennyiségi, 
míg a az utóbbi minőségi (strukturális) kategória. A megkülönböztetés azért is 
fontos, mivel az információ 'igazságáról' nem beszélhetünk, csak valódiságáról 
és mennyiségi mértékéről. Az információelmélet ezeket a paramétereket egzakt módon 
tudja kezelni (egy adott jelsorozat a megadott ABC-ből származik-e?, illetve mekkora 
a valószínűsége az összes hasonló jelsorozatok között?).
Az ismeret ugyanakkor rendelkezik mennyiségi és minőségi paraméterekkel 
is (pl. igazság), ugyanakkor lényeges tulajdonsága, hogy csak egy vonatkoztatási 
rendszerben értelmezhető.
 
A tudás alapú információs társadalom tehát olyan távoli célnak 
tekinthető pozitív jövőkép, amelyhez nem vezet egyenes út a mai információsnak 
nevezett társadalmi formációkból. Ugyanis a szabad(versenyes) információ (adat, 
hír,...) tömegtermelést olyan emberi kultúrákon nyugvó vonatkoztatási rendszerekbe 
kell terelni, amelyek felhasználva a magas szintű technikai lehetőségeket, el 
tudják végezni az információ --> ismeret 
transzformációkat.
Így érhető el, hogy az 5.fejezetben felvázolt globális kommunikációs 
modell "fekete doboza" ne csupán óriási információhalom, hanem rendszerezett 
emberi ismeretek funkcionális gyűjteménye legyen.
 
Ekkor már két szálon közelíthetjük a biztonság kérdését: az 
ismeretek valódisága és igazságértéke oldaláról.
Érthető tehát, hogy ha a globális kommunikációs modellben ismereteink 
megszerzése egyetlen kommunikációs köldökzsinóron kötődik a "fekete dobozhoz", 
úgy az abban elrejtett virtuális információk virtuális ismereteket és így virtuális 
valóságot generálnak.
 
Ez az egyelőre csupán elméleti lehetőség az emberiség számára 
beláthatatlan veszélyeket rejt:
AZ INFORMÁCIÓK TÖMEGÉT 
ÉS AZ EZEKET TÁROLÓ ÉS MŰKÖDTETŐ RENDSZEREKET BIRTOKLÓ HATALOM MANIPULÁCIÓS LEHETŐSÉGÉT 
AZ EGYES EMBEREK, CSOPORTOK, SŐT AZ EGÉSZ TÁRSADALOM FELETT !
 
Ördögi eszköz lehet ez a nevezzük "információs fegyver"-nek, 
amellyel észrevétlenül, látszólag demokratikus módon lehet rabszolgaságba sodorni 
emberek millióit.
Az információs gyarmatosítás nyomasztó víziója helyett lássuk 
be, hogy bölcsebb, ha azokra a biztonsági problémákra (lásd 5., 6., 7.fejezet) 
amelyek a virtuális információkra épülő torzított, illetve virtuális valósághoz 
vezetnek, idejében felkészülünk.
 
Kulcskérdéssé válik tehát, hogy ha a 'virtuális valóság' ilyen 
bizonytalanságot idéz elő, akkor az annak alapját képező 'virtuális információk' 
biztonságos azonosíthatóságát kell megoldanunk.
 
  A JÖVŐ BIZTONSÁGOS TÁRSADALMA TEHÁT NEM LEHET 
ÜZLETI VÁLLALKOZÁS !
 
 
 
 
Ajánlom ezeket a gondolatokat 
minden fiatal figyelmébe, akik egy olyan világba születnek, amely a kommunikációt 
hajlamos technikai bravúrnak tekinteni.
Legalább ennyire ajánlom 
eme gondolatokat mindazoknak a döntéshozóknak, akik egyszerre az információs hatalom 
birtokosai és az információs fegyver kiszolgáltatottjai.
 
 
 
 
 
 
IRODALOMJEGYZÉK
 
<01> R.H.Atkin (1976): Mathematical 
structure in human affairs
  Heinemann, London, 1976.
 
<02> C. Berge (1976): 
Graphs and hypergraphs
  North-Holland Publishing Company, 
London, 1976.
 
<03> G.Cullmann, M.Denis-Papin, A.Kaufmann (1973): A 
hír tudománya
  Gondolat Kiadó, 1973.
 
<04> T.Dénes (1978): Graph theoretical 
approach to structural representation of 
systems, Proceedings of the Fourth International 
Conf. for Pattern Recognition, Kyoto, Japan 1978.
 
<05> T.Dénes, P.Gelléri (1979): On the use of mathematics 
to sociology today, in: Sociology of Science 
and Research, Akadémiai Kiadó, 1979.
 
<06> Dénes T., Babics L. (1979): Rétegződési 
és mobilitási struktúra gráfelméleti 
vizsgálata, Szociológia, 1979/4.
 
<07> Dénes 
Tamás: Rejtjelfejtés - Trükkök, módszerek,megoldások
 Magyar Távközlés 2000. április, 3-8.
 
<08> Dénes Tamás: 
Digitális ujjlenyomat - A dokumentumvédelem új korszaka, Magyar Távközlés 2000. május, 34-38.
 
<09> Dénes Tamás:  TitokTan Trilógia 1.rész:
 Kódtörő ABC
 Bagolyvár Kiadó, Budapest, 2002.
 
<10> Farkas János (1999): Az 
információs társadalom küszöbén
  Magyar Tudomány, 1999/12.
 
<11> G.Friedrichs, A.Schraff (1984): Mikroelektronika 
és társadalom
  Jelentés a Római Klub számára
   Statisztikai Kiadó Vállalat, 1984.
 
<12> F.Harary, R.Norman, D.Cartwright (1965): Structural 
models
  New York, Wiley, 1965.
 
<13> A.Kaufmann (1975):  A döntés 
tudománya
  Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1975.
 
<14> A.Rapoport (1963): Mathematical models of social interaction
  Handbook of Mathematical Psychology, 
New York, Wiley
 
<15> F.S.Roberts (1978): Graph theory and its applications to problems of
  society, Monograph, Society 
for Industrial and Applied Mathematics Philadelphia, Pennsylvania, 1978.
 
<16> F.S.Roberts (1980): Graph theory and the social sciences
  Philadelphia, Pennsylvania, 1980.
 
<17> 
Nemetz Tibor, Vajda István: Bevezetés az algoritmikus  adatvédelembe. Akadémiai Kiadó 1991.
 
 <18> R. Opplinger: 
Internet and Internet security. Artech House  Publishers, 
Norwood MA 02062 USA 1998.
 
<19> Brigit Pfitzmann: 
Digital Signature Schemes. Springer,  Berlin, 
1996.
 
<20> Sík Zoltán: Digitális 
aláírás, 
elektronikus aláírás 
 Magyar Távközlés 2000. 
április, 14-20.
 
<21> C.Shannon 
(1948): The 
Mathematical Theory of Communication
 Bell System Technical Journal, 1948.
 
<22> C.Shannon 
(1949): Communication 
Theory of Secrecy Systems
 Bell System Technical Journal, 1949.
 
<23> Norbert Wiener: Válogatott tanulmányok
   Gondolat Kiadó, 1974.
 
<24> Magyari 
Beck István: Alkotáselméleti 
(kreatológiai) tanulmányok
 Akadémiai Kiadó, Budapest, 1982.
 
 
 
 
 
[1] Az INFOSANCE, mint lehetséges (meggyőződésem szerint szükséges!) új, információs renaissance korszak elnevezést e helyen teszem közzé először, azzal a reménnyel, hogy bár az információs társadalommal foglalkozó irodalom sokszor említ analógiákat a két korszak között, a valódi mély összefüggések feltárására és rendszerezésére inspirálom ezzel a történész és szociológus kutatókat is.
[2] A renaissance újra kinyitotta a középkori egyház által egészen beszűkített gondolkodást és a valós világ sokoldalú, kreatív szemléletére "nyitott ablakot". Fellazult az egyház által kézbenntartott, egyetlen szálon függő információ-monopólium, amely az ismeretek és ez által a gondolkodás teljes uralmát jelentette. A gondolkodó ember "eldobta a dogmák mankóját", mellyel éppen csak "járni" volt képes és újra szabadon szárnyalhatott a gondolat.
A XX.század, amely száz év alatt, több ezer évnyi technikai (eszköz) fejlődést hajszolt át a "civilizált" társadalmakon, újra "mankóra" ítélte az emberi gondolkodást. Csak most az egyház helyett, a technikai eszközök narkotikus függősége, a fogyasztói társadalom mesterséges rohanása kényszerítette rá az emberekre a szabad, kreatív gondolkodás helyett, a tisztán racionális mintakövetést, az eszközök kiszolgáltató "mankóját". Az INFOSANCE e-mber lehetősége tehát egy "új ablak nyitás", amely a felhalmozott óriási technika, a globális kommunikációs és informatikai rendszerek lehetőségeit egyesíti a renaissance mintájú szabad, szárnyaló, kreatív, emberi gondolkodással. Az INFOSANCE társadalma tehát kreatív társadalom, amely akárcsak az emberi kreativitás, a túlélés alapfeltétele. Erre vonatkozó gondolatait már 1982-ben összefoglalta Magyari Beck István, "Alkotáselméleti (kreatológiai) tanulmányok" című könyvében, melynek aktualitása nem hagyható figyelmen kívül.
[3] Claude Shannon az információelmélet és bizonyos mértékig a modern kriptológia (rejtjelzés tan) atyjának is tekinthető. Úttörő jelentőségű része munkásságának, hogy az információ fogalmát matematikailag kezelhetővé és mérhetővé tette. Alapvető munkássága a kommunikációs rendszerek és ezek biztonsága területén (lásd <21>, <22>), ma az információs társadalom küszöbén, még aktuálisabb, mint megalkotásuk idején.
Szomorú aktualitás, hogy éppen e 
dolgozat megírása idején, 2001. február 24-én, 84 éves korában hunyt el.
[4] Az ECHELON rendszerről és általában a titkok elrejthetőségének és megfejthetőségének kérdéseiről kap sokoldalú információt az Olvasó <09> -ben.
[5] Ma az internet egyik fő vonzereje a "globális névtelenség", ami egyúttal számos visszaélés és bűncselekmény forrása is.
[6] Ez a dolgozat csupán az információ-biztonság kulcsszerepére és alapvető problémagócaira kívánja felhívni a figyelmet. Terjedelmi okoknál fogva sem térhetünk ki a már létező megoldásokra (pl.: digitális aláírás) és főleg a jövő információ-biztonsága szempontjából kívánatos megoldások felvázolására. Néhány összefoglaló anyag e tárgykörben, az irodalomjegyzékben megtalálható.