Vasvári György

CISM[1] c. egyetemi docens

 

 

A HUMÁN TÉNYEZŐ az eVilági BANKBIZTONSÁGBAN

 

 

Az eVilágban, a modern technológia, és a modern információs rendszer átjárja az élet, a kultúra minden területét. Az elektronikus globalizáció kialakítja az egyetemes kultúrán belül az elektronikus kultúrát. Ugyanakkor az informatikai technológia, hatással van az üzleti, és a magán életre egyaránt. Az informatika terjeszti az adott kultúra hitbeli, és értékbeli alapjait, a magatartás, és a viselkedés kultúrát, zsugorítja a kultúra megteremtésének, és elsajátításának idejét, míg a tér tényezőit kiterjeszti. A bankok számára új helyzet teremtődött, teremtődik, biztonságukat fenyegető, új kockázatok léptek, lépnek fel. Ezek közül a jelentősebbek a következők:

ˇ        folyamatosan növekvő értékek, és információk (adatok) halmozódtak, halmozódnak fel a bankokban, amelyek motiválják a támadókat,

ˇ        a papíralapú iroda szerepét, egyre nagyobb mértékben veszi át az elektronikus iroda, kiterjednek az informatikai kockázatok,

ˇ        létrejöttek a bankok belső bizalmas hálózatai, és a nem bizalmas külső hálózatok közötti kapcsolatok. (pl. Internet), lehetővé vált a bankok jogosulatlan elérése nem fizikai úton,

ˇ        a pénzügyi szervezetek közötti üzenetek döntően pénzmozgást közvetítenek, amely lehetővé tetet a pénzforgalmi hálózatok támadásával, jogosulatlan információ és/vagy pénzszerzését,

ˇ        folyamatosan növekszik a bankfiókok száma, és ezzel a vagyonbiztonsági fenyegetettség.

 

Ebben a helyzetben célszerű vizsgálni, az emberi tényező szerepét, amely fontos feladatokat lát el a bankok üzleti, és számítástechnikai üzemeltetésében, a folyamatokban, alkalmazásokban, mind belülről, mind kívülről eredő, növekvő kockázatokat képezve a bankok biztonságára nézve.

A humán tényező a bank, mint rendszer, illetve azon belül az üzleti, és információ rendszerek erőforrásai közé tartozik. Az erőforrásokat felhasználva a banknak az üzleti, és az informatikai folyamatai (alkalmazások) realizálják az üzleti követelményeket, célokat.  Az erőforrások a bankban:

ˇ        az ember,

ˇ        az adatok, a pénz, az érmék, értéktárgyak,

ˇ        az infrastruktúra [a technológia, a támogatások (áramellátás, légkondicionálás, papírfeldolgozás, létesítmények)],

ˇ        folyamatok, támogató folyamatok (üzleti, informatikai).

 

 A bankot fenyegető veszélyforrások, az erőforrások biztonságát fenyegetik. A humán tényező esetében, ez annyit jelent, hogy a humán erőforrások, egyszer fenyegetettek, de ugyanakkor fenn áll annak a lehetősége, hogy humán erőforrás fenyegesse a bank erőforrásait.  

A humán szereplők a bankbiztonságban, akik egyrészt fenyegetettek, másrészt maguk fenyegethetnek erőforrásokat:

ˇ        bankalkalmazottak,

ˇ        élőerős védelem munkatársai,

ˇ        ügyfelek, partnerek,

ˇ        a lehetséges, és a tényleges támadók (szélesebb kör az előzőeknél).  

 

Ehhez hozzá kell tennünk, hogy az ember nagyobb fenyegetést jelent a bank biztonságára nézve, mint a technológia. Ez azonban például nem jelenti azt, hogy az ember, a bank alkalmazott megbízhatatlan, hanem azt jelenti, hogy mindent meg kell tenni, hogy ne váljon megbízhatatlanná. Ki kell emelnünk, hogy a biztonságtechnika egyik alapelve: a biztonságban egy 100%-os van, hogy semmi nem 100%-os. Azaz nincs 100%-os biztonság, nincs 100%-os védelem. Ez az, amit, a bankokat ért támadások esetében nem szabadna a történteket véleményezőknek elfelejteni.

 A továbbiakban a humán erőforrásokat fenyegető veszélyforrásokkal foglalkozunk. Kiemelünk néhány jellegzetes példát:

ˇ          Egy biztonsági esemény súlyos stresszhatással járhat, amely pánik rohamot válthat ki a jelenlévőkből.

Például a bank elleni fegyveres támadáskor a bankalkalmazottak erős stresszhatásnak vannak kitéve, amely az alkalmazottak személyi adottságai függvényében különböző következménnyel járhat. Így például a félelem, a pánik hatás lemerevítheti, időlegesen megakadályozhatja, a támadók leküzdésére hivatott fegyveres szervezet értesítését, az átjelzést (riasztást) adó gomb megnyomását, amely késedelem elegendő lehet a támadó(-k) elmeneküléséhez.  Talán itt kell keresni a választ arra az esetre, mikor bankrabláskor a fiók alkalmazottai, és az ügyfelek több mint 40-en voltak a fiókban a néhány fegyveres támadóval szemben (tehát jelentős többség), és mégse akadt alkalmazott, aki időben leadta volna a riasztó átjelzést.

 

ˇ          A humán erőforrás megtévesztése.

Kevin D. MitNick, 2003-ban megjelent könyvében (A megtévesztés művészete) azt írja, hogy ez a művészet (e cikk szerzője szerint valójában bűncselekmény) az emberek megtévesztése, manipulálása, azért, hogy elhiggyék, az illető személy, szervezet az, akinek mondja magát. Jó példa erre, a közelmúltban az Interneten, e-mailekkel lezajlott támadás a hazai bankok, illetve ügyfeleik ellen. Adat egyeztetés címén a Bankot megszemélyesítve, kérték a bank egyes ügyfeleitől a bankkártya adataik megküldését a bank, valójában a támadók e-mail címére (ez az adathalászat). Ez esetben nemcsak megtévesztésről van szó, hanem jogosulatlanul megszerzett ügyféladatokról, e-mail címekről, ami adatok jogosulatlan kijuttatásával, adatszivárgással valósul meg.

 

ˇ          A bank alkalmazottak által véletlenül elkövetett hibák.

A bank munkatársai különböző személyes okokból (pl. fáradtság, dekoncentráltság) eszközök, adatok nem rendeltetésszerű kezelésével követhetnek el véletlen hibákat.

 A fenyegetések támadás útján valósulnak meg, amelyeket a humán erőforrások esetében támadók (külső vagy belső humán erők) követnek el.  Felmerül a kérdés, hogy miért követik el a támadást? Általában a támadás célja vagyonszerzés, amely irányulhat a pénz megszerzésére vagy adatok megszerzésére, amely szintén pénzszerzést eredményezhet a támadó számára.

A támadók annak a függvényében, hogy

ˇ          kezdő,

ˇ        amatőr,

ˇ        fejlett tudású vagy

ˇ        profi támadóról, van szó, másképpen motiváltak.

 

A támadás elhatározásában a motiváló tényezők:

ˇ        A támadási cél értéke,

ˇ        A sikeres támadáshoz szükséges szakértelem, eszközök,

ˇ        A védelem (a támadó által megismert) gyengeségei,

ˇ        A végrehajtáshoz szükséges idő.

 

A támadás, amennyiben sikeres, a bank számára kárkövetkezményekkel jár. Ezért szükséges a humán kockázatok csökkentésére védelmi intézkedéseket tenni, amelyeket a támadási módszerek, célok változásait folyamatosan követve, karban kell tartani. A humán fenyegetések elleni védelmi intézkedések közül, hármat emelünk ki, példaképen:

 

ˇ        Humán biztonsági követelmények következetes érvényesítése a munkaviszony teljes életciklusa alatt.

A munkaerő felvételekor, az alkalmazás alatt, a munkaviszony megszüntetésekor, és végül a munkaviszony megszüntetése után (titoktartási kötelezettség), a biztonsági követelményeket, a sikeres támadások tapasztalatait, az új védelmi intézkedéseket oktatni, rendeltetésszerű végrehajtásukat ellenőrizni kell.

 

ˇ        Biztonsági esemény (támadás) esetén a bank videó rendszerét a veszélyhelyzet átjelzésére, a rendőrség átkapcsolja magához is.

A videó rendszer átkapcsolása a rendőrséghez az események folyamatos követését, a szükséges intézkedések megtételét teszi lehetővé. Jelenleg 200 bankfiókban folynak ilyen kísérletek.

 

ˇ        A biztonsági kultúra erősítése, fenntartása.

A biztonsági kultúra, amikor az emberek tudják jogaikat, kötelezettségeiket, és ami a legfontosabb, érvényesítik azokat, és akik egy biztonsági kultúrához tartoznak, tudják, mi kompromittálja a biztonságot, és oktatják, elmarasztalják azokat az embereket, akik tudatlanságból, feledékenységből vagy személyes gyengeségből a biztonságot, sértő magatartást tanúsítanak. 

Ebből egyértelműen következik, hogy ahol a szervezeti kultúrán belül a biztonsági kultúra erős, ott a humán fenyegetések kockázata jelentősen csökken. A bank biztonsági kultúrájának alkotó eleme, hogy a humán erőforrások biztonsági ismereteinek részét képezik az alábbiak: 

ˇ     az emberek nem automatikusan érdekeltek abban, hogy a biztonság érzékeny információkat nem szükséges tudniuk,

ˇ     a biztonsági kultúra az etikett egy formája, egy út a fölösleges félreértések és a lehetséges konfliktusok elkerülésére;

ˇ     a kockázatok csökkentésével a biztonsági kultúra nem intézményesített gyanakvás, hanem az egészségtelen gyanakvás elkerülése;

ˇ     a biztonsági kultúra tartalmazza a hallgatás szabályait, de nem a némaság szabályait.

 

A biztonsági kultúra elemei a Mc Kinsey 7S modellje alapján:

Þ   kemény elemek: a biztonságirányítás struktúrája, és módszerei, a biztonsági stratégia, a biztonsági alrendszerek (vagyon, és informatikai biztonsági alrendszer),

Þ   lágy elemek: a biztonsági tudatosság színvonala a szervezet és az egyének szintjén, az alkalmazottak elkötelezettsége, képzettsége, biztonsági szakképzettsége és biztonsági ismeretei, a biztonsági értékrend, a környezet.    

 

A bankban a biztonsági kultúra nem teremtődik meg utasításra, azt oktatással, belső reklámokkal, és a sikeres támadások, biztonsági események feltáró, és számon kérő értékelésével, és a bank iránti hűség célirányos erősítésével kell, illetve lehet fenntartani,

Az eVilág új, a bankbiztonságban jelentkező humán kockázatait, tehát folyamatosan azonosítani kell, és az erőforrások védelmére intézkedéseket kell tenni.

 

 



[1] CISM = Certified Information Security Magager